torsdag 5 april 2012

Niceville

Skeeter är en ung flicka som återvänder hem till Jackson, Mississippi efter några på universitet. Tillvaron faller tillbaka till det vanliga - med brigdespel, tennis, välgörenhets baler och skvaller. Men något är annorlunda med Skeeter, och hon ser på sina vänner och livet från en annan vinkel än tidigare, hon vill bli författare och drömmer om jobb i New York.
Så stöter Skeeter - genom sitt jobb på lokaltidningen - på Aibileen, en svart hemhjälp som älskat och uppfostrat sjutton barn, inklusive sin döde son.
Och medans vännernas åsikter kring de "färgade människorna" växer, läggs grunden till vad som kommer att bli en farlig med trofast vänskap mellan dem.

Tillsammans med ett flertal andra hembiträden, därav en frispråkig kvinna vid namn Minny, påbörjar Skeeter jobbet att skriva en bok om livet som svart i södern.

Niceville är en otroligt bra bok, där man får ta del av livet som socitetsdam och hemhjälp i det amerikanska södern kring 50-talet.
Boken ger en insikt om hur de svarta blev behandlade, och förtryckta av det övriga samhället - där de inte fick vistas på samma bibliotek, inte gå på samma toaletter och inte ens handla i samma matvaruhus.
Niceville har också blivit film, med titeln The Help - och jag ser fram emot att få se den också.
Slutligen vill jag säga att jag rekommenderar boken starkt, till alla som vill läsa den!

1 kommentar:

  1. Sv: Självklart kan jag lämna en kommentar ;)!<3
    Måste bara säga att den filmen är helt underbar! Älskar den! Vill läsa boken också, för enligt mamma var det några saker som skiljdes mellan boken och filmen...

    Jag tänkte ringa dig snart, ska bara låta mobilen ladda lite!
    Puss min vackra!<3

    SvaraRadera