söndag 22 april 2012

The Hush Hush Secuense - Silence




Silence är den sista boken i trilogin "The Hush Hush Secuence", som den heter på engelska.
Jag köpte den första boken Fallen Ängel ungefär när den precis kommit ut - i augusti år 2010 - och slukade den direkt. Nästkommande i serien heter Förlorad Ängel, och den avslutande boken - som ännu inte hunnit bli översatt - heter Silence.

I och med det faktum att jag nyligen läst ut den avslutande delen av trilogin, vill jag inte recensera den, eftersom det kan komma att förstöra för dessa som antingen ska/håller på att läsa serien alternativt väntar på att översättningen till boken ska komma. Istället sammanfattar jag i kort vad första boken handlar om.

Med sitt retfulla leende, och mörka ögon fångar Patch omedelbart Nora Greys uppmärksamhet. Tillsammans med sin bästa vän Vee försöker hon förgäves få reda på mer om den mystiska pojken, men bestämmer sig efter en rad händelser att fortsätta själv.
Patch fortsätter att dyka upp i olika situationer i hennes liv, allra minst på lektionerna i skolan - och snart vill han veta mer om henne än hon berättar ens för sin familj. Ju längre tiden går, desto djupare dras Nora in i den konflikt som Patch lever i, vad är det han försöker dölja så väl?

När jag för två år sedan läste Fallen Ängel kunde jag inte släppa taget om berättelsen, men tiden går och när jag för två veckor sedan avslutade Silence såg jag på hela historien med viss distans.
Dock är det inte att undgå att hela historien känns inspirerad av Twilight Sagan på en rad punkter, inte alltför svåra att se, tydligast i första boken.
Ju längre berättelsen om Nora och Patch löper genom trilogin, desto mer spännande och annorlunda blir den!

Bildkälla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar