torsdag 19 april 2012

När jag vaknar finns du inte

Varje natt klockan 04.33 suddas London Lanes minnen av gårdagen ut, och istället får hon se korta scener av framtiden.
På grund av detta lever London i stort sett avskild från andra på sin skola, med undantag för sin bästa kompis. Varje kväll för hon dagbok över vad som hänt under dagen och vilka kläder hon burit, samt påminnelser om vad som behövs tas med till nästa dag.
Men så stöter hon på den nya eleven Luke, och förälskar sig i honom. I takt med att tiden går, blir dock allt mer och mer underligt, för varför kan hon aldrig kan minnas honom från sin framtid?

Så börjar London se en begravning i sina framtidsdrömmar, men vem kan det vara? Kanske är det hennes mamma, eller rent av Luke?
Konstiga saker börjar hända med London och gamla minnen väcks till liv, men kan det verkligen stämma - allt det där hon ser?

 När jag vaknar finns du inte kan framstå som en förvirrande bok - vilket den faktiskt inte är.
Jag hade en aning svårt att koppla de allra första sidorna, vilket dock släppte ju längre in i boken jag kom - b.la upplösningen är riktigt bra.
Det är alltid roligt att se hur andra människor formar sina idéer - eftersom jag skriver en del själv - och att glömma bort vad som hänt under gårdagen är något jag aldrig stött på tidigare.
Även språket och hur berättelsen och frågorna kring Londons minne - varför hon ser en begravning och varför hennes minne raderas exakt kl. 04.33 - hopar sig, är sammanvävt på ett sätt som får en att vilja läsa mer.
Boken var riktigt bra, och är värd att läsas!

Bildkälla

2 kommentarer:

  1. Sv: Tack!
    Min dag har varit helt okej, skolan & bloggning!
    Hur har din dag varit? :)
    Visst vi kan göra ett länkbyte, ska jag ta din header som bild till inlägget ? :)
    Puss! <3

    SvaraRadera
  2. Sv: Okej, det spelar ingen roll vilken blogg!
    Ska vi lägga upp det ikväll? xD
    För isfåfall kan jag göra ett tidsinställt inlägg, eller vill du göra det nu?
    Alla Ed Sheerans låtar är bra men The A team är en utav mina favoriter! :)
    Puss!

    SvaraRadera